بازی Fallout مجموعه ای از بازی های آخرالزمانی است که توسط شرکت Interplay ساخته شده و در حال حاضر توسط شرکت Bethesda Softworks منتشر شده است. بازیها در ایالات متحده اتفاق میافتد، جایی که در آخرالزمان و پس از یک جنگ هستهای وحشتناک بخش زیادی از زندگی بر روی زمین از بین میرود.
این درگیری که گاهی به عنوان درگیری بزرگ شناخته میشود، نتیجه تنشهای مهم بین چین و ایالات متحده در پی بحران نفت و منابع میباشد. با گذشت زمان، سوخت های فسیلی و سایر منابع به طور فزاینده ای کمیاب شدند و همه کشورهای پیشرفته در سراسر جهان شروع به تلاش برای به دست آوردن هر چه بیشتر منابع کردند. درگیری آغاز شده و چین به آلاسکا حمله میکند. ایالات متحده نیز به این حمله پاسخ داده و درگیری گسترش پیدا میکند.
در ادامه موشکهای هستهای شروع به پرواز در همه جا خواهند کرد. در واقع دولت ایالات متحده فهمیده که احتمالاً یک جنگ هستهای در چند دهه آینده رخ خواهد داد و بنابراین «پروژه خانه امن» را برای ساخت پناهگاههای منحصربفرد راهاندازی میکند. این پناهگاهها که به عنوان طاق شناخته میشوند. برای افراد ممتاز ساخته شده تا در برابر انفجارهای اتمی پناه داده شوند. بیآنکه بیشتر مردم بدانند، این خزانهها در اصل برای مطالعه انسان ساخته شده بود تا شرایط روانی مختلف را روی ساکنان آزمایش کند. در ادامه با پیفورگیم، وبسایت خرید اکانت قانونی بازی، همراه باشید.
سازندگان بازی Fallout
سری بازی های Fallout اساسا توسط دو شرکت ساخته شده است: Interplay Entertainment و Bethesda Game Studios.
- Interplay Entertainment
Interplay Entertainment توسعه دهنده اصلی سری Fallout بود. اولین بازی Fallout با نام ساده “Fallout” در سال 1997 منتشر شد. این بازی توسط تیمی به رهبری تیم کین، لئونارد بویارسکی و جیسون اندرسون و دیگران توسعه یافت. این بازی یک موفقیت انتقادی و تجاری بود و به دلیل عناصر نقشآفرینی عمیق، داستانهای شاخهدار و فضای پسا آخرالزمانی مورد تحسین قرار گرفت. پس از موفقیت اولین بازی، اینترپلی بازی Fallout 2 را در سال 1998 منتشر کرد که داستان و مکانیک های گیم پلی موجود در بازی اصلی را ادامه داد. Fallout 2 نیز با استقبال خوبی از سوی منتقدان و بازیکنان مواجه شد. - استودیو بازی Bethesda
استودیوی بازیسازی Bethesda در سال 2007 حق امتیاز Fallout را از Interplay Entertainment به دست آورد. پس از این خرید، Bethesda کار بر روی قسمت جدیدی از این مجموعه را با عنوان “Fallout 3” آغاز کرد. Fallout 3 که در سال 2008 منتشر شد، فاصله قابل توجهی از دیدگاه ایزومتریک بازیهای اصلی داشت و در ادامه به ارائه نسخههای بعدی و گسترش انها پرداخت
سری Fallout شاهد مشارکتهای Interplay Entertainment و Bethesda Game Studios بودهاند، و هر شرکت نشان خود را در مکانیکهای گیمپلی و تکامل کلی به جا گذاشته است.
بیشتر بخوانید: بهترین بازیهای مسابقهای برای ایکسباکس
بازیهای Fallout
همه بازیها و نسخههای مختلف Fallout به ترتیب انتشار عبارتند از:
1. Fallout (1997)
2. Fallout 2 (1998)
3. Fallout Tactics (2001)
4. Fallout: Brotherhood of Steel (2004)
5. Fallout 3 (2008)
6. Fallout 3 – Operation Anchorage (2009)
7. Fallout 3 – The Pitt (2009)
8. Fallout 3 – Broken Steel (2009)
9. Fallout 3 – Point Lookout (2009)
10. Fallout 3 – Mothership Zeta (2009)
11. Fallout: New Vegas (2010)
12. Fallout: New Vegas – Dead Money (2010)
13. Fallout: New Vegas – Honest Hearts (2011)
14. Fallout: New Vegas – Old World Blues (2011)
15. Fallout: New Vegas – Lonesome Road (2011)
16. Fallout Shelter (2015)
17. Fallout 4 (2015)
18. Fallout 4 – Automatron (2016)
19. Fallout 4 – Far Harbor (2016)
20. Fallout 4 – Vault-Tec Workshop (2016)
21. Fallout 4 – Nuka-World (2016)
22. Fallout 76 (2018)
در ادامه درمورد برخی از ویژگیهای نسخههای مهم توضیح میدهیم:
Fallout
بازی Fallout که در سال 1997 برای DOS، Windows و Macintosh منتشر شد، جانشین معنوی بازی Wasteland در سال 1988 است. شخصیت اصلی بازی وظیفه دارد یک تراشه آب را برای جایگزینی تراشه ای که در خانه اش شکسته است، یعنی Vault 13، بازیابی کند. بازی در جنوب کالیفرنیا پس از آخرالزمانی اتفاق می افتد، که از سال 2161 شروع می شود.
مطلب پیشنهادی: رتبه بندی بهترین بازی های Bethesda
Fallout 2
بازی Fallout 2 در سال 1998 برای ویندوز و 2002 برای Mac با نسخه کمی به روز شده موتور اصلی Fallout منتشر شد. Fallout 2 در سال 2241 رخ می دهد، 80 سال پس از بازی قبلی، و به دنبال نسلی از شخصیت اصلی Fallout، Vault Dweller است. بازیکن نقش انتخاب شده را برعهده می گیرد و تلاش می کند آرویو، روستای خود را پس از چندین سال خشکسالی حفظ کند. این بازی نسبت به بازی اصلی پیشرفتهای مختلفی داشت، مانند توانایی تغییر نگرش اعضای حزب شخصیت غیربازیکن و توانایی هل دادن افرادی که درها را مسدود میکردند.
Fallout 3
بازی Fallout 3 در اکتبر 2008 منتشر شد. داستان بازی در سال 2277 در Capital Wasteland، در ساحل شرقی جایی که قبلاً ایالات متحده بوده و همچنین در واشنگتن، دی سی، مریلند و ویرجینیا می گذرد و ادامه مستقیم داستان بازی های قبلی نیست. قهرمان داستان، یک طاق نشین 19 ساله از Vault 101، فرار می کند و در تعقیب پدرشان، جیمز، که به طور غیرقابل توضیحی ناپدید شده است، می گریزد و سفری خطرناک را آغاز می کند. داستان بازی حول محور شکار قهرمان داستان برای پدرشان و همچنین ظهور مجدد یک مهمانی خشونت آمیز به نام Enclave است که قصد دارد بر سرزمین بیابان پایتخت و در نهایت بر آمریکای پس از جنگ حکومت کند. برخلاف بازیهای قبلی، که مبتنی بر نوبت و ایزومتریک بودند، گیمپلی بازی مبارزه در زمان واقعی را با دیدگاه اول یا سوم شخص ترکیب میکند.
Fallout New Vegas
بازی Fallout New Vegas بر روی همان موتور بازی Fallout 3 ساخته شده است. این بازی توسط Obsidian Entertainment ساخته شده و توسط Bethesda اعلام شده است. این بازی در 19 اکتبر 2010 در آمریکای شمالی برای رایانه های شخصی، پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد. داستان بازی در یک لاس وگاس پسا آخرالزمانی در سال 2281، چهار سال پس از Fallout 3 می گذرد. قهرمان داستان، یک پیک اکسپرس Mojave، پس از شلیک گلوله به سر، توسط یک ربات از یک قبر کم عمق بیرون می آید و محتوای آن آنچه باید تحویل داده می شد توسط قاتل مورد نظر آنها گرفته می شود.
Fallout 76
بازی Fallout 76 یک بازی چند نفره Fallout است که توسط Bethesda Softworks ساخته و منتشر شده است. این بازی در 30 می 2018 معرفی شد و در 14 نوامبر 2018 برای رایانه های شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شد. این بازی در حال حاضر فقط به صورت آنلاین قابل بازی است و هر سال به روز می شود. داستان بازی در آپالاشیا در سال 2102، یعنی 25 سال پس از جنگ بزرگ، روایت می شود و داستان Vault 76، یکی از 17 خرک کنترلی شناخته شده را روایت می کند. شخصیت بازیکن از Vault 76 پس از یک جشن روز احیا بیرون می آید، که وظیفه ای از طرف ناظر به او محول شده است. با ارتقاهایی مانند Wastelanders، داستان گسترش یافته و شامل استعمار مجدد آپالاشیا می شود.
بیشتر بدانید: بازیهای جدید ps5 2024
بازی Fallout از دیدگاه فرهنگی
لزلی وایت معتقد بود که فرهنگ مانند ماشینی عمل می کند که توسط انرژی هدایت می شود. به گفته وی، کار اصلی فرهنگ استفاده و مدیریت بهینه انرژی است. او استدلال میکرد که فرهنگها با یافتن راههای جدید برای استفاده بیشتر از انرژی، عمدتاً از طریق پیشرفتهای فناوری، توسعه مییابند. نظریه وایت، معروف به کارکردگرایی، نشان میدهد که پیشرفت یک جامعه را میتوان با استفاده از فناوری برای کنترل انرژی اندازهگیری کرد.
برای وایت، فرهنگ فقط مربوط به فناوری نیست. همچنین شامل نظام های اجتماعی و ایدئولوژیک می شود. او آنها را مرتبط میدید، و فناوری را پایه و اساس میدانست. از نظر او، نظام های اجتماعی به فناوری وابسته اند و ایدئولوژی ها هم تحت تأثیر فناوری و هم از ساختارهای اجتماعی هستند. اساساً فناوری راه را در تکامل فرهنگی پیش میبرد.
وایت نظریه خود را در یک معادله ساده خلاصه کرد: (E × T = C). در اینجا E نشان دهنده مقدار انرژی مصرف شده برای هر نفر در سال است، T نشان دهنده کارایی ابزارهای مورد استفاده برای مهار آن انرژی است و C نشان دهنده سطح توسعه فرهنگی است.
در معادله وایت، E × T = C، انرژی ما (E) به سرعت در حال افزایش است، اما فناوری ما (T) سرعت خود را حفظ نمی کند. این عدم تعادل، که به ترمودینامیک مرتبط است، باعث ایجاد فشار در سیستم بسته ما می شود، مانند یک زودپز. این مشکل قبل از جنگ بزرگ گسترده شده و تنش ها را در سطح جهانی افزایش میدهد. هیچ پیشرفت تکنولوژیکی وجود ندارد، تنها پیشرفت های نظامی در حال افزایش است که ناشی از ترس از جنگ سرد است. نتیجه معادله معلوم است! انتشار خشونت آمیز انرژی انباشته شده که منجر به خود ویرانگری می شود.
این پیشبینی متأسفانه در 23 اکتبر 2077، زمانی که ایالات متحده مورد اصابت بمبهای هستهای قرار میگیرد و جرقه جنگ هستهای تمام عیار را برمیانگیزد به حقیقت میپیوندد. وعدههای عصر اتمی فرو میپاشد و جامعه آمریکا را ویران میکند.
خلاصه
بازی Fallout، مجموعهای از بازیهای ویدیویی است که ابتدا در سال 1997 توسط Interplay Productions توسعه یافت و بعداً توسط Bethesda Softworks تصاحب شد، بازیکنان را در دنیایی پسا آخرالزمانی میبرد که زمانی آمریکا بوده است. این جهان از پیامدهای جنگ منابع پدید آمده که یک درگیری جهانی که در سال 2077 با ویرانی هسته ای به اوج خود رسیده است. چیزی که Fallout را از دیگر روایتهای پساآخرالزمانی متمایز میکند، ترکیب منحصربهفرد آن از آیندهنگاری گذشته است. در این واقعیت متناوب، ریزتراشه هرگز اختراع نشد و پیشرفت فناوری و تکامل فرهنگی را متوقف کرد. در نتیجه، جامعه در هنجارهای فرهنگی دهه 1950 آمریکا گرفتار ماند و عصر اتمی به دلیل اتکا به نیروی هسته ای و فراوانی اقتصادی به طور نامحدود ادامه یافت. با این حال، این دوران پس از گذشت بیش از یک قرن، سرانجام به پایان فاجعه بار خود رسید.